Samma design men fem år senare
För ganska exakt fem år sedan jobbade jag på min ansökan till universitetet. I ansökan ingick ett arbetsprov med ett antal uppgifter att lösa. En av uppgifterna var att formge en förpackning till ordet hunger.
Jag är inte missnöjd med förpackningen som jag gjorde då. Det var en rolig idé att tolka ordet bokstavligt och skapa en produkt med varumärkesnamnet Hunger. Men efter tre år som designstudent och otaliga timmar spenderade med Adobe-programmen kunde jag inte låta bli att designa om förpackningen.
Moodboard
Något jag lärde mig på min utbildning var att omvärldsbevaka, samla inspiration och planera min design. Jag plockade ihop en moodboard som sätter känslan för produkten. Jag tittade mycket på förpackningsdesign till energidryck då jag tänker att produkten Hunger tillhör samma kategori. Ett hungerpiller återställer hungern på samma sätt som en energidryck ska återställa energinivån.
Grunge, djärv och modern var ord jag jobbade med.
Resultat
Självklart behöll jag idén av att visa burkens innehåll genom vargens mun. Men vargen fick sig en välbehövlig makeover i Procreate.
Det är kul (och lite smärtsamt) att se hur jag brukade använda typsnitt innan jag visste något om typografi. Det fanns inga tankar bakom valen, jag använde bara det jag tyckte var snyggt.
I den nya designen håller jag mig till två typsnitt. Till rubriker valde jag något futuristiskt med mycket karaktär - Sneakers.
Koncept
En av mina lärare vid universitetet sade en gång att ett koncept inte är komplett utan minst två artefakter. Förutom själva slutprodukten behöver du något annat som förser produkten med kontext. Så här är några posters som jag tänker är strategiskt uppsatta utanför restauranger.
Vill du se fler projekt? Kika gärna på min portfolio ➔